© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
6. 6. 2023
Americká vzdělávací společnost Coursera spolupracuje s univerzitami, globálními firmami a dalšími organizacemi po celém světě. Data od více než sto milionů svých studentů každoročně využívá pro zpracování studie analyzující nejnovější regionální trendy v získávání nových dovedností. Co klíčového ukázala za rok 2022? Jaké dovednosti je potřeba rozvíjet? A jak si v porovnání s ostatními regiony vede Evropa a jak Česká republika?
Studie společnosti Coursera se soustředí se na tři důležité oblasti dovedností: obchod (dovednosti, které zahrnují řízení a provoz firem, např. projektové řízení, marketing a systémy dodavatelského řetězce), technologie (dovednosti, které zahrnují informatiku a aplikovanou matematiku, např. softwarové inženýrství, lineární algebra a Java) a datová věda (dovednosti, které zahrnují vytváření a používání informací, např. SQL, Big Data a strojové učení).
Analýza potvrdila, že automatizace a digitální technologie přinášejí revoluci do všech odvětví. Spolu s globální nestabilitou a inflací to znamená, že dobře placená a jistá práce, která vede k dlouhodobému kariérnímu růstu, je pro zaměstnance stále důležitější. Studie zároveň ukázala, že pandemie koronaviru změnila to, co lidé od svého pracovního života očekávají. To vše přetváří světový trh práce.
Jaká klíčová zjištění aktuální studie přinesla?
Digitální dovednosti jsou sdíleným jazykem moderní ekonomiky. Ne každý se musí naučit kódovat, ale musí být gramotný v digitálních dovednostech. Nejčastěji zlepšovanými dovednostmi v oblasti technologií a datové vědy byly teoretické počítačové vědy spolu s pravděpodobností a statistikou.
Účast žen nadále rostla. 47 % lidí zapsaných do kurzů jsou nyní ženy, oproti 45 % v loňském roce a 38 % před dvěma lety.
Rozvojový svět měl nejvyšší míru růstu studentů. Zatímco počet studentů rostl ve všech regionech světa, Asie, Tichomoří a subsaharská Afrika zaznamenaly největší procentuální změny. Studenti v rozvojovém světě vykazovali relativně vysokou úroveň obchodních dovedností, ale měli nižší skóre v oblasti technologií a datových věd.
Nižší úroveň přístupu k internetu znamená nižší úroveň dovedností. Země s nejnižšími výkony studentů měly průměrnou míru přístupu k internetu 54,2 %, zatímco země s nejvyššími výkony studentů měly míru přístupu k internetu 83,6 %.
Studenti se soustředili na rozvoj dovedností, které by jim pomohly porozumět pandemii COVID-19. Zájem o znalosti, které pokrývají epidemiologii, odolnost a dovednosti v oblasti řízení rizik, je nyní čtyřikrát vyšší než před pandemií.
Evropa v oblasti rozvoje dovedností dopadla nejlépe. Sedm z deseti nejvýkonnějších zemí se podle nejaktuálnější studie společnosti Coursera nachází právě v Evropě, nejvyšší úrovně úhrnu dovedností dosáhli již druhý rok po sobě studenti ve Švýcarsku. Oproti tomu je Česká republika ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi až na chvostu. Zatímco v rozvoji dovedností v oblasti datové vědy je na tom srovnatelně třeba s Estonskem nebo Velkou Británií, v oblasti rozvoje obchodních dovedností dopadla nejhůř v celé Evropě
Tabulka zobrazuje percentilové hodnocení zemí v rámci každé oblasti. Podle něj jsou pak země na mapě rozděleny do čtyř kategorií.
Celá studie je k dispozici na: www.coursera.org/skills-reports/global
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.