© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
12. 5. 2025
Podnikavost si čeští rodiče sice stále častěji spojují s důležitou dovedností pro 21. století, ale její skutečný význam zůstává pro většinu z nich nejasný. Vyplývá to z aktuálního průzkumu veřejného mínění, který pro Asociaci podnikavé Česko partnersky zpracovala agentura NMS Market Research. Výsledky ukazují mírně pozitivní vývoj oproti předchozím rokům, ale zároveň potvrzují hlubší výzvy, které přetrvávají ve společnosti i vzdělávání.
„Dlouhodobé sledování a meziroční porovnávání těchto dat je pro nás klíčové. Nejde jen o aktuální čísla, ale o pochopení trendů a dopadů našich osvětových i osvětových i na systém zaměřených aktivit Jen díky tomu můžeme přesně ukazovat, kde podnikavost ve vzdělávání posiluje a kde naopak chybí,“ říká Anna Kačabová, ředitelka Asociace podnikavé Česko.
Podnikavost zůstává na okraji
Ačkoliv je podnikavost jednou z osmi klíčových kompetencí pro celoživotní učení podle doporučení Evropské komise, jen každý šestý dospělý Čech (16,3 %) ji označuje za klíčovou dovednost pro život v 21. století. Oproti roku 2024, kdy to bylo 14 %, jde sice o mírné zlepšení, stále se však jedná o velmi nízké číslo.
Pro srovnání – z 18 nabízených možností, těch klíčových podle Evropského referenčního rámce i jiných, více než polovina respondentů označila za klíčové kompetence pouze komunikaci nebo schopnost řešit problémy.
Znalost roste, pochopení ne
Z průzkumu vyplývá pozitivní posun v samotném povědomí o pojmu podnikavost. Zatímco v roce 2024 o ní nikdy neslyšelo 62 % dotázaných, letos je to jen 30 %. Přesto 69 % těch, kdo pojem znají, přiznává, že mají jen velmi hrubou představu, co znamená.Podnikavost (kompetence) je navíc stále často zaměňovaná za podnikání (činnost).
Školy podnikavost zatím rozvíjejí nerovnoměrně. Potřebují větší podporu
Přes tři čtvrtiny rodičů by si přály, aby školy věnovaly podnikavosti větší pozornost. Podle 28 % rodičů však podnikavost na škole jejich dítěte vůbec není rozvíjena. Pouze 15 % rodičů považuje rozvoj podnikavosti na své škole za dostatečný.
Z dat také vyplývá, že rodiče dětí na druhém stupni základních škol a na středních školách mají výrazně větší povědomí o podnikavosti než rodiče menších dětí.To může naznačovat, že podnikavost se více daří rozvíjet na vyšších stupních vzdělávací cesty (střední školy nebo vyšší stupně základních škol), a tedy, že zlepšit zázemí a metodickou podporu je potřeba zaměřit především na nejnižší stupně - mateřské školy a první stupeň základních. To ostatně dokládají i data, která k podnikavosti má výzkum MŠMT z roku 2022.
Podceňovány jsou i jiné klíčové dovednosti
Průzkum zároveň upozornil na problematické vnímání i dalších dovedností, které patří mezi klíčové pro celoživotní učení podle Evropského referenčního rámce. Tři z deseti Čechů nepovažují za klíčovou kompetenci v oblasti gramotnosti (schopnost identifikovat, chápat, vyjadřovat pojmy, fakta v písemné i ústní podobě). Matematickou kompetenci (schopnost rozvíjet a používat matematické myšlení za účelem řešení řady problémů v každodenních situacích) za důležitou označilo pouze 38% respondentů.
„Na podnikavost se často nahlíží úzce, jako na schopnost začít podnikat. Ve skutečnosti jde ale o schopnost vnímat problémy jako příležitosti, hledat řešení a aktivně je realizovat a přinášet tak přidanou hodnotu pro sebe i ostatní. Je to tedy dovednost nezbytná pro život, práci i občanskou aktivitu v budoucnosti, o níž se dá říct s jistotou jediné, totiž, že se bude proměňovat stále rychleji.“ doplňuje Kačabová.
Z průzkumu vyplývají také doporučení pro další kroky:
Průzkum byl realizován v březnu 2025 na reprezentativním vzorku 1 002 respondentů z celé České republiky. Sběr dat zajistila agentura NMS Market Research jako partner projektu. Zaměřoval se na rodiče dětí školního věku a jejich pohled na podnikavost jako dovednost i na její přítomnost ve školním prostředí.
Materiál ke stažení: Tříděné tabulky Doprovodná grafika
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.