© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
6. 6. 2023
Co je to vlastně podnikavost a jak ji rozvíjet u studentů? O tom si v podcastu Z lavice do akce povídal Martin Vítek s Kateřinou Lichtenberkovou, garantkou oblasti Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě na Národním pedagogickém institutu. Ve výboru naší asociace Kateřina působí jako garant klíčové kompetence podnikavost.
Katko, jak bys v pár slovech popsala podnikavost?
Podnikavost je schopnost být tvořivý, akční, iniciativní. Je spojena se schopností plánovat, realizovat svoje nápady. Přinášet by měla nějakou hodnotu - ne nutně ekonomickou, ale třeba kulturní nebo společenskou.
Můžeš uvést nějaký příklad podnikavosti u studentů?
Třeba když uspořádají školní ples, sportovní turnaj nebo přijdou s nápadem, jak zvelebit školu, její okolí nebo třeba zastávku v obci.
Jak podnikavost u studentů rozvíjet? Především u těch, kteří nestudují ekonomické obory?
Klíčové je co nejvíc zapojit žáky, nechat je přicházet s nápady a realizovat je. A to se dá v jakémkoli předmětu. Nejlepší je ve škole udělat prostor na žákovské projekty. Ať už je to místo, kde se žáci realizují v rámci volného času, nebo časový prostor přímo ve vyučování. Třeba na projektovou výuku. Studenti průmyslové školy budou zaměřeni spíš na technické projekty, studenti zdravotnické školy třeba na projekty charitativní.
Podnikavost je hodně o formě výuky, ne tolik o obsahu. V dnešní době si studenti obsah mohou kdekoli najít, jde spíš o to je naučit, jak s tím obsahem zacházet, jak dohledávat a ověřovat informace. V souvislosti s tím se mění se role učitele, ze kterých se stávají spíš mentoři.
Proč je rozvoj podnikavosti pro budoucnost klíčový?
Podnikavost je klíčová pro budoucí flexibilitu na trhu práce. Ta je s rozvojem moderních technologií stále důležitější, protože svět práce se hodně mění. Současné děti za dvacet let možná nebudou měnit jen zaměstnavatele, ale celou profesi. A rozvoj podnikavosti jim to usnadní, pomůže jim hledat příležitosti.
První důležitá rovina podnikavosti je proaktivita a druhá tvořivost. A právě tvořivost je oblast, kterou nyní hodně skloňovaná umělá inteligence ještě nějakou dobu umět nebude.
Pokud vás zajímá víc o tom, co dělat jako ředitel, učitel nebo student, když chcete ve škole rozvíjet podnikavost a co když se to nedaří, co dělat mimo školu a na co se zaměřit jako rodič, přehrajte si celý rozhovor na Spotify.
Podcasty Z lavice do akce! Realizuje Inovační laboratoř Univerzity Karlovy působící pod Centrem pro přenos poznatků a technologií. Aktivitu realizuje pod vedením a koordinací Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Podcasty jsou tvořeny v rámci projektu implementace Krajského akčního plánu II – Inovace ve vzdělávání. Projekt je financován z fondů Evropské komise prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.