© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
3. 2. 2025
V podcastu Podnikavost naostro budeme přinášet příběhy, data a návody, jak se stát více podnikavým člověkem v různých aspektech života. Podnikavost zde neznamená jen podnikání, ale aktivní hledání možností, jak zlepšovat svět kolem sebe – v profesní i osobní rovině. Každá epizoda vychází z konkrétních dat, studií a výzkumů spojených s podnikavostí v České republice. Prostřednictvím různých dat se snažíme nasvítit různé aspekty podnikavosti v našich životech a ve společnosti - jak je vnímaná a jak se projevuje v našich životech a vzdělávání.
V prvním díle jsme si povídali s Annou Kačabovou, ředitelkou Asociace podnikavé Česko, která nám pomohla rozkrýt samotnou podstatu podnikavosti. Hned na úvod jsme se zaměřili na překvapivé číslo: pouze 14 % Čechů vnímá podnikavost jako klíčovou dovednost. Proč je toto číslo tak nízké? A co můžeme udělat pro to, aby se podnikavost stala přirozenou součástí naší společnosti?
„Podnikavost je schopnost využívat příležitosti a nápady a vytvářet z nich hodnoty pro ostatní, ať už jsou to hodnoty finanční, kulturní nebo společenské,“ vysvětluje Anna Kačabová. Podnikavost je podle ní mnohem víc než jen zakládání firem – je to životní postoj. Zahrnuje aktivní přístup k životu, kreativitu a schopnost přeměňovat výzvy na příležitosti.
Velkou část rozhovoru jsme věnovali otázce, jak tuto kompetenci rozvíjet u žáků a studentů. Podle Anny Kačabové by měla podnikavost být součástí vzdělávání již od mateřské školky. „Na základních a středních školách se schopnost dětí vidět příležitosti a rozpoznávat své silné stránky velmi málo trénuje. Přitom právě tyto dovednosti jsou základem pro rozvoj podnikavého myšlení,“ říká.
Jedním z konkrétních kroků, jak posílit podnikavost ve školách, je projekt Certifikace Podnikavá škola, který pilotuje v Jihomoravském kraji organizace Lipka, která je členem Asociace podnikavé Česko. Tento projekt pomáhá školám identifikovat, kde na cestě k podnikavosti stojí, a nabízí konkrétní kroky, jak tuto dovednost rozvíjet. „Certifikace je podpůrný nástroj pro školy. Ukazuje, že škola jde podnikavou cestou a že její studenti získávají klíčové kompetence pro budoucnost,“ dodává Anna Kačabová.
Podnikavost však není jen otázkou školního vzdělávání. Je to celoživotní proces, kdy se neustále učíme a hledáme způsoby, jak zlepšovat své dovednosti. „Celoživotní učení je vědomý proces, kdy nezakrníme. Baví nás objevovat nové věci, hledat mezi nimi souvislosti a zlepšovat své dovednosti,“ říká Anna. Tento přístup může inspirovat každého – od učitelů a rodičů po profesionály a začínající podnikatele.
Podcast Podnikavost naostro je plný inspirace, konkrétních příkladů a praktických tipů, jak rozvíjet podnikavost ve školách, doma i v životě. Zjistěte, proč je podnikavost víc než jen slovo!
Líbil se vám tento díl? Přihlaste se k odběru YouTube kanálu Podnikavé Česko nebo nás sledujte ve své oblíbené podcastové aplikaci, aby vám neunikl žádný nový díl.
Společně přibližujeme podnikavost a ukazujeme, že je to klíčová dovednost pro život!
Tento díl podcastu je realizován v rámci projektu Podnikaví středoškoláci - cesta k zvýšení atraktivnosti odborného vzdělávání a přípravy. Projekt je spolufinancován Evropskou unií. Vyjádřené názory a postoje jsou však jen názory a prohlášeními autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie. Evropská unie ani orgán udělující grant za ně nenesou odpovědnost.
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.