© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
5. 3. 2025
České školství prochází významnou změnou. Po více než dvaceti letech přichází revize rámcových vzdělávacích programů (RVP), která staví do popředí kompetenční výuku. Tento přístup klade důraz na dovednosti, které žákům umožní lépe se orientovat v rychle se měnícím světě, a zaměřuje se na osm klíčových kompetencí, jež jsou nezbytné pro život ve 21. století.
Téma nového pojetí výuky podrobně rozebírá příloha Učitelského měsíčníku s názvem Od znalostí ke kompetencím: Výuka pro 21. století, kterou vydal magazín Řízení školy. Příloha představuje jednotlivé kompetence prostřednictvím odborných článků od autorů z oblasti vzdělávání. Mezi nimi se objevují příspěvky například o kompetenci k řešení problémů, komunikaci, digitální gramotnosti nebo osobnostním a sociálním rozvoji žáků.
Jednou z klíčových oblastí, které příloha věnuje zvláštní pozornost, je kompetence k podnikavosti a pracovní, o níž v ní píší Anna Kačabová, ředitelka Asociace podnikavé Česko, a Dáša Zouharová z organizace Lipka.
Podnikavost: Co vlastně znamená?
Podle Anny Kačabové, autorky článku Podnikavost v českých představách a RVP, je vnímání podnikavosti v české společnosti často zkreslené. Mnoho lidí si ji spojuje především s podnikáním a ekonomickým úspěchem, přestože ve skutečnosti jde o mnohem širší koncept. Podnikavost podle definice kompetenčního rámce EntreComp zahrnuje kreativitu, iniciativu a schopnost vidět a využívat příležitosti k vytváření hodnot – ať už ekonomických, sociálních nebo kulturních.
Nová podoba RVP reflektuje tento pohled a dává učitelům nástroje, jak podnikavost přirozeně rozvíjet. Nejde o to učit děti zakládat firmy, ale podporovat jejich schopnost přemýšlet v souvislostech, přicházet s vlastními nápady, učit se spolupracovat a hledat řešení problémů. Jak Kačabová ve svém článku zdůrazňuje, kompetence k podnikavosti se dá rozvíjet téměř v každém předmětu – od plánování školních projektů až po zapojení žáků do rozhodování o dění ve škole.
Podnikavost v praxi: Jak ji učit?
Dáša Zouharová z Lipky ve svém článku Klíčová kompetence k podnikavosti a pracovní rozebírá, jak mohou učitelé podnikavost konkrétně podporovat. Poukazuje na to, že klíčové je aktivní zapojení žáků do výuky, kdy nejsou jen pasivními příjemci informací, ale skutečně pracují na vlastních projektech, učí se plánovat a spolupracovat.
Praktické kroky, které školy mohou podniknout:
Zouharová zdůrazňuje, že pokud je podnikavost správně uchopena, nestává se další povinností, která zatěžuje učitele, ale přirozenou součástí vzdělávání, která žákům dává větší smysl a motivaci.
Podnikavost je jen jednou z osmi klíčových kompetencí, které nová příloha Učitelského měsíčníku představuje. Mezi dalšími tématy najdete například:
Příloha poskytuje ucelený pohled na kompetenční výuku a nabízí praktické rady pro učitele, kteří chtějí pomoci svým žákům připravit se na svět plný změn.
Celý dokument Od znalostí ke kompetencím: Výuka pro 21. století je k dispozici ke stažení ZDE.
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.