© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
7. 5. 2025
50 % Čechů si myslí, že školy špatně učí děti pracovat s chybou. To je číslo, které otevřelo pátý díl podcastu Podnikavost naostro a zároveň důvod, proč jsme tentokrát zaostřili na téma, o kterém se nemluví dostatečně: Jak školy posilují (nebo neposilují) v dětech schopnost poprat se s neúspěchem, budovat zdravé sebevědomí a vnímat chybu jako nástroj růstu.
Do rozhovoru přijali pozvání dva hosté ze Slovenska, kteří se každodenně věnují vzdělávání a podpoře učitelů – Peter Rusiňák, zakladatel a koordinátor programu Train the Trainer při Americké obchodní komoře, a Peter Šinály, programový manažer Teach Next Slovakia a absolvent mezinárodního programu Teach for All.
Když podnikavost není jen slovo
Oba hosté vnímají podnikavost jako kompetenci, která stojí na schopnosti zvládat selhání a učit se z něj. Nejde o podnikání v užším slova smyslu, ale o životní postoj a vnitřní nastavení. „Za největší brzdu učitelů považuji nedostatek času – ne neochotu. Jejich systém je nastaven tak, že nemají prostor se vzdělávat a růst,“ říká Peter Rusiňák. Právě proto se v rámci programu Train the Trainer snaží propojit svět škol a podnikatelů a nabídnout učitelům praktické nástroje, které jim pomohou rozvíjet tzv. měkké dovednosti.
Peter Šinály upozorňuje, že změna může přijít i zvenčí – přivedením nových lidí do systému. „Naším cílem je přivést podnikavé lidi, kteří by jinak do školství nikdy nevstoupili. Věříme, že jejich energie a přístup mohou změnit klima na školách,“ říká. V programu Teach Next pracují s lidmi různého věku, kteří se nebojí vstoupit do školního prostředí a hledat nové způsoby výuky, i když nejsou původem pedagogové.
Škola jako bezpečný prostor pro chybu
Oba hosté se shodují, že v českých a slovenských školách chybí přirozený přístup k chybě. Místo toho, aby byla vnímána jako příležitost k růstu, často je zdrojem studu, strachu a demotivace. „Žák, který zažil selhání a nebyl veden k tomu, jak s ním pracovat, se při první chybě vzdává. To je obrovský problém,“ upozorňuje Peter Šinály.
V podcastu se dozvíte, jak oba programy učitele i žáky k práci s chybou vedou – nejen prostřednictvím školení, ale i díky mentoringu, komunitní podpoře nebo praktickému tréninku odolnosti.
Co se stane, když dáte lidem důvěru?
Silným tématem rozhovoru je i důvěra – jak ve vztahu mezi učitelem a žákem, tak mezi učitelem a systémem. Peter Rusiňák sdílí osobní příběh z dětství: „Bylo mi asi šest let. Máma nemohla sehnat hrubou mouku, tak jsem jí přinesl dvě polohrubé. Zkus to s tímhle, řekl jsem. Upekla koláč a pochválila mě. Ten moment důvěry mě ovlivnil víc, než si tehdy uvědomila.“
Důvěra, kreativita, podpora a vědomí vlastní hodnoty – to jsou pilíře, na kterých by podle obou hostů měla stát podnikavost ve vzdělávání.
Chcete slyšet víc? V podcastu se dozvíte například:
Poslechněte si celý rozhovor na YouTube nebo ve své oblíbené podcastové aplikaci.
Tento díl podcastu Podnikavost naostro je realizován v rámci projektu Podnikaví středoškoláci – cesta k zvýšení atraktivnosti odborného vzdělávání a přípravy. Projekt je spolufinancován Evropskou unií. Vyjádřené názory a postoje jsou však jen názory a prohlášeními autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie.
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.