© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
11. 3. 2025
Víte, kolik uživatelů využívá platformu GROWNi.sk? 14 442. Tato online platforma propojuje mladé lidi s příležitostmi v oblasti vzdělávání, mentoringu, stáží a pracovních nabídek. Jejím cílem je pomoci studentům najít svou cestu, získat praxi a rozvíjet své dovednosti pro 21. století.
V nejnovějším díle podcastu Podnikavost naostro si Anna Kačabová povídala s Terézií Mihalovič Lukáčovou, slovenskou inovátorkou ve vzdělávání, spoluzakladatelkou a CEO organizace DASATO, která se věnuje rozvoji studentů i učitelů prostřednictvím projektového učení a mentoringu.
Terézia spoluzaložila také platformu GROWNi.sk, která propojuje studenty s odborníky a firmami, a působí v organizaci Eduvalue, která propojuje vzdělávací organizace na Slovensku. V roce 2023 se dostala do prestižního žebříčku Forbes 30 pod 30 v kategorii sociálních inovací.
Jedním z klíčových problémů slovenského i českého vzdělávání je, že mnoho studentů po maturitě neví, co chtějí dál dělat. Výběr vysoké školy je často spíše intuitivní než promyšlený, a chybí propojení teorie s praxí.
„Na Slovensku je běžné, že studenti si vybírají vysokou školu, aniž by měli jasnou představu o tom, co je baví a kde mohou nejlépe uplatnit své silné stránky. Na školách sice působí psychologové, ale na stovky studentů připadá jeden člověk, který nemá kapacitu je skutečně poznat,“ říká Terézia Mihalovič Lukáčová.
Proto vznikl projekt DASATO – středoškolský inkubátor nápadů a roční akademie, kde studenti rozvíjejí své podnikavé myšlení, získávají mentory a testují své dovednosti v praxi.
Mentoring je jedním ze zásadních prvků DASATO a GROWNi.sk. Mladí lidé se díky němu mohou snadněji rozhodovat o své budoucnosti, získávat reálné zkušenosti a budovat si síť kontaktů.
„Velmi často se stává, že studenti po setkání se svým mentorem zjistí, že jejich vysněná kariéra není taková, jak si představovali. A to je v pořádku – lepší je to zjistit teď než po letech studia nebo prvních pracovních zkušenostech,“ vysvětluje Terézia.
GROWNi.sk propojuje studenty nejen s mentory z akademické sféry, ale i s odborníky z byznysu, veřejného sektoru či neziskových organizací. Síť čítá už více než 14 tisíc uživatelů a stále roste.
Terézia se během rozhovoru podělila i o svou osobní definici podnikavosti:
„Podnikavost znamená být aktivní, nebát se inovovat a snažit se zlepšovat věci kolem sebe. Ať už se z toho stane byznys, neziskový projekt nebo sociální inovace, vždy jde o schopnost využít příležitosti a měnit svět k lepšímu.“
V jejím vlastním příběhu sehrála podnikavost zásadní roli – už během středoškolského studia v Dánsku si uvědomila, jak moc se tamní vzdělávací systém liší od slovenského. Rozhodla se proto vytvořit platformy, které pomáhají mladým lidem najít svou cestu, rozvíjet se a propojit vzdělávání s reálným životem.
Jaké dovednosti potřebují studenti pro úspěšnou budoucnost? Jak funguje mentoring v praxi? A jak propojit vzdělávání s realitou?
To vše se dozvíte v novém díle podcastu Podnikavost naostro s Terézií Mihalovič Lukáčovou.
Poslechněte si epizodu na YouTube nebo ve své oblíbené podcastové aplikaci! Líbil se vám podcast? Sdílejte ho s kolegy, přáteli nebo s kýmkoliv, koho by mohl inspirovat!
Společně přibližujeme podnikavost a ukazujeme, že je to klíčová dovednost pro život!
Tento díl podcastu je realizován v rámci projektu Podnikaví stredoškoláci - cesta k zvýšení atraktivnosti odborného vzdělávání a přípravy. Projekt je spolufinancován Evropskou unií. Vyjádřené názory a postoje jsou však jen názory a prohlášeními autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie. Evropská unie ani orgán udělující grant za ně nenesou odpovědnost.
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.