© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
26. 2. 2025
Věděli jste, že 26,1 % středních škol v Česku uvedlo, že podnikavost ve výuce téměř nerozvíjí? Přitom právě podnikavost je klíčová kompetence pro budoucnost studentů. Jak ji efektivně začlenit do školního prostředí, aby byla přirozenou součástí vzdělávání a ne jen dalším „projektem navíc“?
V novém díle podcastu Podnikavost naostro jsme si povídali s Ing. Zdeňkem Pavlíkem, ředitelem Střední školy ekonomické a technické v Brně, který se snaží měnit přístup ke vzdělávání a podporovat studenty v podnikavém myšlení.
„Podnikavost je schopnost využít příležitosti, které nám dynamicky se měnící svět přináší. Znamená to přestat se bát, přijímat výzvy a hledat řešení,“ říká Zdeněk Pavlík.
Na jeho škole podnikavost není jen teoretickým pojmem – studenti pracují na reálných projektech, učí se z vlastních chyb a rozvíjejí svou iniciativu. Tento přístup pomáhá nejen při budoucím podnikání, ale i v běžném životě a na pracovním trhu.
Jedním z klíčových kroků bylo zapojení školy do certifikace Podnikavá škola, která v Jihomoravském kraji podporuje systematické rozvíjení podnikavosti na školách.
„Pro nás byla certifikace přirozeným krokem. Děláme spoustu věcí automaticky, ale často zapomínáme je ukázat světu. Díky certifikaci jsme jasně deklarovali, že jsme podnikavá škola a že na tom chceme stavět,“ vysvětluje Pavlík.
Podnikavost se ve škole nerozvíjí jen u studentů – důležité je také vzdělávání učitelů.
„Mnoho učitelů nemá osobní zkušenost s podnikáním, a proto je důležité jim nabídnout kvalitní vzdělávání a praktickou podporu. Důvěra, spolupráce a podpora vedení školy jsou základní pilíře toho, aby se podnikavost mohla stát součástí školního prostředí,“ dodává ředitel školy.
Nejde jen o teorii – studenti na této škole vytvářejí podnikatelské záměry, podílejí se na projektových výzvách a spolupracují s firmami.
„Chceme, aby studenti viděli smysl toho, co dělají. Proto pracujeme na reálných projektech – například vyvíjejí digitální portfolio, které jim pomůže při hledání práce, nebo vymýšlejí podnikatelské plány, které pak obhajují před odborníky,“ říká Pavlík.
Velkým úspěchem školy je i propojení s firemním prostředím – 160 partnerských firem poskytuje studentům odborné stáže a praxe.
Jak vypadá podnikavá škola v praxi? Jaké jsou největší výzvy při rozvíjení podnikavosti a jak je překonat? To vše se dozvíte v novém díle podcastu Podnikavost naostro se Zdeňkem Pavlíkem.
Poslechněte si epizodu na YouTube nebo ve své oblíbené podcastové aplikaci! Líbil se vám podcast? Sdílejte ho s kolegy, přáteli nebo s kýmkoliv, koho by mohl inspirovat!
Společně přibližujeme podnikavost a ukazujeme, že je to klíčová dovednost pro život!
Tento díl podcastu je realizován v rámci projektu Podnikaví stredoškoláci - cesta k zvýšení atraktivnosti odborného vzdělávání a přípravy. Projekt je spolufinancován Evropskou unií. Vyjádřené názory a postoje jsou však jen názory a prohlášeními autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie. Evropská unie ani orgán udělující grant za ně nenesou odpovědnost.
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.